Vanliga Frågor
Här hittar du svar på vanliga frågor från våra kunder
Simpelt förklarat blir det billigare och mindre riskfyllt att optimera elbilsladdning med lastbalansering. Det fungerar som en trafikpolis för elnätet och ser till att elbilen laddar smart, utan att överbelasta elsystemet.
Om flera elbilar laddar samtidigt anpassar lastbalanseringen så att allt fungerar smidigt och du slipper strömavbrott. Det som krävs är att en nätverkskabel dras från laddboxen till fastighetens huvudcentral. Enkelt sagt: Det gör elbilsladdningen billigare (eftersom höga kostnader för att uppgradera eller riskera att överdimensionera elsystemet undviks) och säkrare.
Statisk lastbalansering innebär att arbetsbelastningen fördelas lika mellan servrar från början, utan att justera förändringar i belastning eller kapacitet. Det kan leda till att vissa servrar blir överbelastade medan andra är underutnyttjade, vilket inte är det mest effektiva sättet att använda resurserna på.
Justerar fördelningen av arbete mellan servrar i realtid, baserat på hur mycket varje server redan hanterar. Detta gör att resurserna används mer effektivt och förbättrar systemets prestanda genom att undvika överbelastning av vissa servrar medan andra är mindre belastade.
En jordfelsbrytare är en säkerhetsanordning som snabbt bryter strömmen om den upptäcker ett felströmflöde till jorden, vilket kan hända vid ett isolationsfel eller om någon råkar komma i kontakt med strömförande delar. Detta skyddar mot elolyckor och minskar risken för elbrand genom att omedelbart avbryta elströmmen.
1-fas laddning för elbilar innebär att bilen laddas med ström från en enda växelströmsfas. Detta är en vanlig laddningsmetod för hemmabruk och erbjuder en relativt låg laddningseffekt, vanligtvis upp till 7,4 kW beroende på eluttagets kapacitet och bilens laddningsförmåga. Det passar bra för övernattningsladdning eller när bilen kan stå parkerad under längre tid.
3-fasladdning för elbilar använder ström från tre växelströmsfaser för att ladda bilens batteri, vilket möjliggör en snabbare laddningsprocess jämfört med 1-fasladdning. Den här metoden kan erbjuda laddningseffekter upp till 22 kW (eller mer i vissa fall), vilket gör det möjligt för elbilar att laddas betydligt snabbare. 3-fasladdning är särskilt fördelaktigt för platser med högre tillgänglig strömkapacitet, som offentliga laddningsstationer eller välutrustade hem.
Undvik att ladda ur vanligt vägguttag
Sikta på att ladda elbilens batteri till 80% för att bevara dess livslängd och effektivitet, eftersom batteriet laddar långsammare och kan slitas mer efter 80% laddning. Ladda endast till 80% vid publika laddstolpar om andra väntar, för att spara tid och undvika onödig slitage på batteriet.
Försök hålla batterinivån över 20% för att undvika negativ påverkan på batteriets livslängd och kapacitet.
AC-laddning använder växelström för att ladda elbilar och är en vanlig laddningsmetod som möjliggör hemmaladdning eller laddning vid offentliga stationer. Elbilens inbyggda laddare omvandlar AC till DC för att ladda batteriet, med hastigheter från 2,3 kW upp till 22 kW. Denna metod är praktisk för dagligt bruk, särskilt för övernattningsladdning, men har långsammare laddningstider jämfört med DC-snabbladdning.
Det är viktigt att notera att många elbilar idag inte stöder 22 kW AC-laddning, vilket ofta beror på begränsningar i fastighetens elnät och abonnemang. För att möjliggöra 22 kW-laddning behövs ett högre amperetal, så att husets övriga elektriska behov – som matlagning, tvätt och uppvärmning – kan upprätthållas utan avbrott.
DC-laddning, eller snabbladdning, tillåter snabb laddning av elbilar direkt med likström, vanligtvis vid offentliga stationer. Effekten sträcker sig från 50 kW till över 350 kW, idealisk för långa resor där snabb laddning är avgörande. Till skillnad från AC-laddning hanteras processen externt, vilket effektiviserar laddningen då det tar bort belastningen från bilens inbyggda omvandlare. Dock är DC-laddare mindre tillgängliga och kan vara dyrare att använda.
Kostnaden för att ladda en elbil varierar beroende på din elpris och laddningshastighet. Generellt sett är kostnaden för att ladda en elbil betydligt lägre än att tanka en bensin- eller dieseldriven bil.
Snabbladdning kan påverka batteriets livslängd över tid genom att öka slitage på batteriet jämfört med långsammare laddningsmetoder.
Ja, det finns offentliga laddstationer som vanligtvis finns på platser som parkeringsplatser, köpcentrum och längs vägar. Du kan använda olika appar eller webbplatser för att hitta dem. Exempelvis ChargeFinder.
Svaret varierar beroende på bilmodell, batterikapacitet och typ av laddare. Vanligtvis tar det mellan några timmar till ett dygn att ladda en elbil från tomt till fullt beroende på laddningshastighet.
Det beror på elavtal, bilmodell och hur du kör din bil. Kostnaden för elen är runt 2-5 kr per mil.
Se först och främst till att alla bilens dörrar är stängda och att bilen är låst. Beroende på bil så kan laddningen avslutas eller inte sättas igång om bilen inte är låst eller helt stängd.
Se sedan till att laddkabeln är ordentligt isatt i båda ändar, i bilens ladduttag och boxens. Om det inte sitter fast ordentligt blir det glapp och förhindrar strömmen.
Kontrollera betalmetoden. Med RFID kort/tagg bör du se till att du placerat kortet/taggen korrekt vid laddboxens front så att betalningsmetoden lästs av ordentligt. Om du valt att betala din laddning via QR-kod eller app bör du kontrollera din internetanslutning och att du följt stegen för betalning korrekt. Tänk på att det kan ta några minuter för laddningen att starta igång, så bli inte orolig om det på skärmen eller i mobilen visar att laddningen är i vänteläge.
Innan du låser bilen, se till att alla dörrar, inklusive bagageluckan, är ordentligt stängda. Genomför sedan avslutningsprocessen för laddningen som vanligt. Om laddkabeln fortfarande är fast, prova först att låsa bilen och tryck sedan snabbt två gånger på nyckelns “låsa upp”-knapp. Ibland kan låset fastna om någon oavsiktligt har dragit i laddningskabeln efter att låset har aktiverats.
Om problemet kvarstår, följ dessa steg:
- Kontrollera att laddningskabeln är ordentligt ansluten både i laddboxen och i bilens uttag.
- Starta laddningssessionen på nytt.
- Avsluta laddningssessionen omedelbart och vänta i tio sekunder innan du försöker koppla ur laddningskabeln igen.
Först och främst, försäkra dig om att bilen är olåst. Det kan verka trivialt, men många bilar låser sig automatiskt, och det är lätt att glömma. Viktigt är också att undvika att dra eller slita i laddkabeln. Om laddboxen visar ett vitt, gult, grönt eller blått sken, försök trycka in laddkabeln ordentligt i bilens ladduttag och dra sedan ut den. Om laddboxen lyser rött indikerar det vanligtvis ett problem från bilens sida, vilket kräver att du läser igenom bilens manual.
Om laddkabeln fortfarande inte lossnar, har de flesta elbilar en “nödstoppsknapp” eller “frigöringsknapp”. Placeringen bör beskrivas i bilens manual.
Vid en offentlig laddstation, säkerställ att laddningen är helt avslutad på skärmen eller i appen, beroende på betalmetod.
I samband med att du köper en laddbar bil medföljer ofta en laddkabel för att kunna ladda bilen från en vanlig väggkontakt eller motorvärmaruttag. Tyvärr är det några som inte vet att denna kabel ska betraktas som ett ”reservhjul”, dvs som man endast använder för laddning i nödfall. Vid laddning belastas elinstallationen ofta maximalt under en längre och sammanhängande tid. Motorvärmaruttag och vanliga vägguttag är inte dimensionerade för det och klarar således inte den värmeutveckling som kan uppstå när uttaget belastas med hög effekt under en längre tid. Värmeutvecklingen innebär brandrisk och bidrar till snabbare åldrande av elanläggningens komponenter. Elsäkerhetsverket ser väldigt allvarligt på hur detta hanteras och avråder med all bestämdhet från denna typ av laddning.
Utöver det vill vi uppmärksamma er om att: Försäkringsbolagen täcker oftast inte kostnaderna! Bränder som uppstår på grund det täcks oftast inte av försäkringsbolagen. Eluttaget har använts i ett olovligt syfte utöver rekommenderade säkerhetsföreskrifter.
Laddning av elbilar i en BRF: Styrelsen har ett långtgående ansvar!
Bostadsrättsföreningen som är fastighetsägare har skyldighet enligt lag att jobba systematiskt med brandskydd. Att förebygga brand som kan uppstå på grund av att elanordningar används felaktigt är en del av det förebyggande arbete. Det är såldes viktigt att ladda från en laddbox som är installerat från en elektriker för att eliminera brandfara!
95 % av laddningen sker i hemmet och på arbetsplatsen.
Här kommer en kort förklaring för att starta din laddning:
- Lås upp bilen.
- Sätt in ena änden av kabeln, den med större kontakt, i bilen.
- Sätt in andra änden av kabeln i laddstationen.
- Laddstationen lyser nu gult, eftersom den väntar på kontakt med bilen och signal för att starta laddning.
- Sätt ditt RFID-kort mot boxen, precis under Charge Amps symbolen.
- Nu lyser bilen blått och laddningen har startat.
Det varierar och beror på modell, hur kallt det är ute och hur snabbt du kör spelar också en stor roll. Du kan komma runt 40 mil på en laddning med dagens laddbilar men storleken på batterierna och laddningskapaciteten ökar hela tiden. De flesta resor med bilen är korta och du kommer därför upptäcka att du sällan behöver ladda för så långa sträckor.
Antalet el- och hybridbilar och stödet för att bygga framtidens laddinfrastruktur ökar enormt. I samband med det väljer fler och fler att installera laddstationer på sina parkeringsplatser hemma men också företag, köpcenter och kommuner installerar laddstationer på sina parkeringsplatser. Det finns snabbladdare längs E4, E18 och E6.
Du kommer för det mesta ladda bilen hemma när du ändå inte använder bilen. Med en laddstation hemma tar det från tre timmar och uppåt att ladda färdigt. Men laddningstiden varierar beroende på vilken laddstation du har valt och bilens kapacitet.
Det är 1-fas normalladdare som lämpar sig bäst för din bil.
En 1-fas laddstation laddar maximalt 7,4 kW dvs 4 mil per timme och en 3-fas laddstation laddar max 22kW ungefär 11 mil per timme. Det är dock fortfarande väldigt få bilar som kan ladda max 22kW.
För att starta laddningen på någon av våra publika laddstationer gör du enligt följande:
Våra publika laddstationer är utrustade med en QR-kod för betalning.
- Sätt in kabeln i bilen.
- Sätt in kabeln i laddstationen.
- Scanna QR-koden med din mobilkamera och klicka på länken.
- Se laddplats och pris per kW. 299 kr reserveras och återbetalas direkt efter avslutad laddningssession för våra AC-laddstationer. På våra DC-laddstationer reserveras ett belopp på 599 kr.
- Tryck på “starta laddning”.
- Välj önskad betalmetod: Apple/Google Pay, Bank- eller kreditkort eller Swish!
- Nu laddar bilen! Det ser du på boxens blåa sken.
- När du vill avsluta laddningen, tryck på den röda knappen “avsluta laddning”.
- Få en länk till ditt kvitto via SMS.
- Få en direkt återbetalning för det belopp som ej är laddat.